بازار رضا مشهد

اگر چه اینک در مشهد بزرگ مراکز خرید و مجتمع های تجاری بزرگ و مدرن متعددی جلوه گری می کنند اما کمتر گردشگری را می توان یافت که در سفر به مشهد سراغی از بازار سنتی و قدیمی مشهد یعنی بازار رضا نگیرد .

بازار رضا مشهد از فلکه آب که آخرین فلکه منتهی به حرم مطهر رضوی است آغاز و تا میدان هفده شهریور ادامه می یابد . زائران و مسافران تور مشهد می توانند پس از زیارت، مسیر روبروی باب الرضا را در پیش گرفته تا به فلکه آب و ورودی بازار رضا مشهد برسند . البته این ورودی غالبا پرازدحام است بنابراین ورودی مقابل یعنی ورودی هفده شهریور چنانچه تمایل به مواجه با شلوغی را نداشته باشید و یا محل اقامت شما به میدان هفده شهریور نزدیک باشد برای شما مناسب تر خواهد بود . در دو طرف بازار رضا مشهد، دو خیابان شیخ طوسی و خیابان سلیمان خاطر، موازی با دیواره های بازار، کشیده شده اند که مسیر رفت یکطرفه برای خودرو ها از فلکه آب تا هفده شهریور محسوب می شوند . اگر چه این محدوده همواره با تراکم و ترافیک بالایی روبرو است اما احداث پارکینگ مکانیزه طبقاتی در پایان سال 1390 در کاهش مشکلات ناشی از این مسئله موثر بوده و سبب رفاه بیشتر مراجعان و زائران و مسافران تور مشهد شده است .

 

بازار رضا مشهد بدون احتساب تاسیسات و راهروها زیربنایی به وسعت ۲۳۶۸ متر مربع داشته و با طول ۹۶۰ متر و عرض ۳۳ متر در دو طبقه ساخته شده است . این بازار سنتی مشهد در مجموع شامل 1008 باب مغازه و ۱۰۸۴ باب حجره در ۱۱ سرا می باشد که انتهای هر کدام به هشتی می رسد که در آن آبخوری و نیمکتی برای استراحت مراجعان وجود دارد . همچنین در کنار این هشتی، پلکانی که ارتباط بین دو طبقه را امکان پذیر کرده اند قرار گرفته است . كف این بازار با سنگ دو تيشه و ايوان های طبقات با موزاييک پوشیده شده است . طبقه اول از دو راهرو تشکیل شده است و مغازه ها و دکان های کناری در دو ردیف قرار گرفته اند و یک ردیف هم مغازه های میانی که عبور بین دو راهرو را غیر ممکن نموده اند و تنها در بعضی از بخش ها، که راهروهای فرعی و عمود بر دو راهروی اصلی وجود دارند، امکان جابه جایی بین دو راهرو اصلی وجود دارد . دو سردر اصلی بازار، بر اساس معماری اسلامی و ایرانی ساخته شده است . سردرها، به حالت پلکانی رو به جلو، پیش آمدگی دارند و سردر میانی بزرگتر از دو سردر کناری است . در آخرین عقب رفتگی ورودی بازار، دو ورودی کوچک هم در نظر گرفته اند که بیشتر برای رفت و آمد کسبه بازار طراحی شده اند . همچنین راهروهای میانی به اواسط خیابان راه دارند .

 

گردشگران تور مشهد تمام سوغاتی های مشهد را یکجا در بازار رضا مشهد پیدا خواهند نمود . از زعفران و نبات خراسان، ادویه ها و انواع شکلات های زنجبیلی و جیلی بیلی گرفته تا سجاده و مهر و تسبیح . بیشتر مغازه هایی که در ورودی و سردرهای بازار رضا مشهد قرار گرفته اند ، مغازه های عطر فروشی و جواهرات فروشی هستند . همچنین گردشگران تور مشهد در میان این مغازه ها، می توانند مغازه های پوشیده از تسبیح های رنگارنگ در اندازه ها و جنس های مختلف و مهر و سجاده را هم ببینید . با پیش رفتن در بازار مغازه های پارچه فروشی، مانتو و مقنعه فروشی، عطاری ها و ادویه فروشی ها و مغازه های فروش انواع لباس و اسباب بازی را خواهید دید . در طبقه دوم بازار رضا مشهد بیشتر کارگاه های فیروزه تراشی، سنگ تراشی، طلاسازی، گلدوزی، صنایع دستی و آتلیه های عکاسی قرار گرفته اند . اگر به انواع انگشتر های نقره و طلای عقیق و فیروزه علاقه دارید، بهتر است بدانید منبع بهترین نمونه های این انگشترها همین جا است . همچنین اگر به نوستالوژی علاقه مند باشید در آتلیه های عکاسی اینجا می توانید به شیوه های قدیمی در مقابل پرده ای از حرم امام رضا (ع) عکسی به یادگار بگیرید .

در نهایت یادآور می شود بازار رضا مشهد همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۱۰ شب پذیرای مسافران تور مشهد می باشد .