پارک وکیل آباد مشهد ( باغ وکیل آباد )

پارک وکیل آباد مشهد یکی از پارک های قدیمی است که در تور مشهد مورد استقبال بسیاری از مسافران و طبیعت گردان قرار گرفته است . این پارک موقوفی حاج حسین مالک در هشت کیلومتری شمال غرب شهر مقدس مشهد واقع شده است که توسط بلوار وکیل آباد به میدان آزادی مشهد متصل می گردد .

پارک وکیل آباد مشهد یکی از پارک های پر وسعت و قدیمی است که در تور مشهد مورد توجه بسیاری از مسافران و طبیعت دوستان قرار گرفته است . این پارک در هشت کیلومتری شمال غرب شهر مقدس مشهد واقع شده است و در سال ۱۳۴۸ هجری شمسی توسط حاج حسین ملک وقف عام گردید . این پارک پیش از وقف به نام باغ میر طراز معروف بوده است . حاج حسین ملک موقوفات دیگری هم دارد که عبارتند ازباغ ملی مشهد ، اراضی اهدایی به فرهنگیان مشهد ، بیمارستان های چناران و تربت‌ جام . شایان ذکر است وی علاوه بر شهر مشهد موقوفاتی هم در شهر تهران دارد . امروز خانه این شخص فاضل و خیر که در خیابان امام خمینی واقع شده ، توسط سازمان میراث فرهنگی مورد بازسازی قرار گرفته و از آن به عنوان مرکز آفرینش و پژوهش هنر های سنتی بهره برداری شده است  .

 

 

منطقه وکیل آباد مشهد به علت قدمت و انبوه درختان کاج ، چنار و سرو و البته استقرار در دره ای خوش آب و هوا و همچنین جاری شدن چندین نهر از دیر باز ، محلی مناسب برای تفریح و تفرج مسافران و گردشگران تور مشهد به شمار می رود . این پارک که در محدوده خدماتی منطقه ۹ شهرداری مشهد قرار دارد با مجموعه اقدامات صورت گرفته و امکاناتی که در سال ‌های اخیر به آن افزوده شده است همانند کافه رستوران ، وسایل بازی کودکان ، آب نما و نوسازی استخرها و کف سازی پارک در آبان ماه سال ۱۳۹۲با مصالح طبیعی تعداد طرفداران این تفرجگاه بیشتر از گذشته شده و میزان محبوبیت این جاذبه طبیعی تور مشهد مضاعف گشته است . سنگ بستر پارک جنگلی وکیل آباد از سنگ خارا یا گرانیت بوده که جدای از برخورداری از ظاهری زیبا ، استحکام و مقاومت بالایی هم دارد . علاوه بر کف سازی و پله‌ ها در نما کاری‌ های پارک هم از همین سنگ استفاده شده است . آب مورد نیاز باغ وکیل آباد توسط قنات وکیل آباد که سرچشمه آن سد گلستان است ، تامین می گردد . از دیگر اقدامات شهرداری مشهد بازسازی و ترمیم چشمه قدیمی و فعال پارک با سه دهانه بوده است ضمن آن که از برداشت غیر قانونی آب از این چشمه هم ممانعت به عمل آمده است

 

.

پارک جنگلی وکیل آباد به وسیله بلوار عریض و زیبای وکیل آباد به میدان آزادی مشهد متصل می شود . مسافران تور مشهد چنانچه با اتومبیل شخصی به مشهد سفر ننموده باشند جهت عزیمت به پارک جنگلی وکیل آباد به هیچ عنوان دچار دردسر نخواهند شد چرا که زیر ساخت های حمل و نقل عمومی در منطقه وکیل آباد مشهد از وضع مناسبی برخوردار بوده و این گردشگران حتی می توانند با متروی مشهد به پارک وکیل آباد رفته و از آب و هوای بی نظیر و مطبوع آن لذت ببرند . این دسته از گردشگران تور مشهد باید توجه داشته باشند که برای این منظور می بایست در ایستگاه بلوار نخریسی پیاده شوند .