بازار سرشور مشهد

حتما نام بازار سرشور را بسیار شنیده اید اما اگر تا کنون آن را ندیده اید مطمئن باشید حتی اگر قصد خرید هم نداشته باشید یک بار دیدن آن خالی از لطف نخواهد بود .

بازار های قدیمی همواره مورد توجه گردشگران بوده اند . به طوری که حتی در کنار مجتمع ها و مراکز خرید لوکس و مدرن امروزی که در گوشه گوشه شهرها قد برافراشته اند باز هم توجه افراد از هر طبقه سنی و اقتصادی را به خود معطوف می دارند . بدون تردید علت این امر را می بایست در پیشینه و عقبه ای که ریشه در هویت اجتماعی دارد جستجو نمود . اگر چه برخی از این بازار های قدیمی که می توان از آن ها به عنوان شناسنامه شهرها یاد کرد ، در حال تخریب و فراموشی می باشند و یا نیاز مبرم به ایمن سازی و تجهیز زیر ساخت ها دارند ، از این رو بیش از پیش ضرورت حمایت های همه جانبه چه از سوی مسئولین و چه از جانب مردم احساس می شود . یکی از بازار های قدیمی که در آثار میراث فرهنگی هم ثبت شده است بازار سرشور مشهد می باشد . بازار سرشور مشهد در خیابان خسروی نو واقع شده است که در قدیم در راه کاروانان و زائران بوده و به سبب حمامی که در خود جای داده بود به این نام معروف گشته است . گفته می شود زواری که از راه دور به مشهد می آمدند قبل از زیارت در این محل حمام کرده و بعد به زیارت حرم مطهر امام هشتم مشرف می شدند . محله سرشور یکی از محله های پر جمعیت مشهد بود و ابتدای این محله از صحن قدیم بود . راسته بازار بزرگ که بازار اصلی مشهد بود ،  از محله سرشور شروع می شد و پس از قطع حرم مطهر تا محله نوغان ادامه می یافت . بعد از آن که میدان قدیم را تقسیم کردند ، بازار آن نیز نصف شد . یک طرف میدان ، بازار زنجیر نام گرفت و طرف دیگر به بازار سرشور شهرت یافت . متأسفانه در گذر زمان بازار زنجیر تخریب شد اما بازار سرشور مشهد هنوز به قوت خود پا برجاست و در حال حاضر یکی از اصیل ترین و با قدمت ترین بازار های مشهد است که از انتهای بازار بزرگ شروع می شود و تا انتهای محله سرشور ادامه می یابد . گردشگران تور مشهد در نظر داشته باشند بازار سرشور مشهد از ابتدای خیابان خسروی نو تا بازار فرش مشهد، سر پوشیده است و از ضلع جنوبی خسروی نو تا انتهای محله ، به صورت روباز می باشد .

 گردشگران و مسافران تور مشهد با مراجعه به این بازار یک تیر و نشان خواهند زد و ضمن بازدید از این بازار تاریخی که از جاذبه های تاریخی شهر به شمار می رود می توانند به خرید و تهیه سوغات مورد نیاز خود هم بپردازند . گردشگران تور مشهد می توانند در بازار سرشور مشهد سوغات مشهد نظیر زرشک ، زعفران ، تسبیح ، مهر و جانماز را تهیه نمایند . البته در بازار سرشور مشهد اجناسی از قبیل کیف ، کفش ، پوشاک و پارچه هم یافت می شود . همچنین مواد غذایی و سایر اقلام مصرفی هم در این بازار عرضه می گردد .