بازار وکیل شیراز

بازار وکیل شیراز نه تنها به سبب قدمت و معماری جزئی از جاذبه های شهر به شمار می رود که یکی از بازارهای مهم، پرطرفدار و پویای شهر هم می باشد.

بازار وکیل شیراز در قسمت مرکزی شهر و در ضلع شرقی میدان شهرداری جای دارد و با ارگ کریمخانی هم فاصله چندانی ندارد. معماری این بنا بر گرفته از بازار قیصریه لار و بازارچه بلند اصفهان، ساخته شاه عباس کبیر است اما پهنای بازار وکیل شیراز بیش از سایر بازارهاست. همچنین 74 دهانه طاق ضربی بازار بلندتر از طاق سایر بازارها می باشد. به احتمال زیاد قبل از ساخت بازار وکیل شیراز، بازاری در این مکان از زمان صفویه وجود داشته که با ساخت بنای جدید، تغییر و توسعه یافته است. این بازار در داخل حصار شهر با قرارگیری بر سر راهی که از شمالی ترین نقطه شیراز به دروازه اصفهان منتهی می شده، نبض اقتصادی شهر را در دست گرفته بود.

گردشگران تور شیراز برای رفتن به بازار وکیل شیراز که در 17 تیر سال 1351 ثبت ملی شده است، می بایست خود را به چهارراه زند رسانده و بعد از میدان شهرداری و ارگ کریمخانی گذر نمایند تا به بازار وکیل شیراز برسند.

بنای بازار وکیل شیراز از جنس گچ و آجر و آهک ساخته شده است و ستون هایی از جنس سنگ تراشیده، سبب شده که یکی از مستحکم ترین بناهای ساخته شده در زمان خود محسوب شود.

 پایین بودن نسبت به سطح خیابان و سقف بلند راسته‌ها از ویژگی‌های بازار وکیل شیراز است. تا چند دهه پیش اختلاف سطح بازار و خیابان ۱۴ پله بود که با گذشت زمان و پر شدن کف بازار، این اختلاف ۵ تا ۶ پله شد. سقف چهارسوق بازار پیش از این ارتفاعی در حدود 11 متر داشت که در حال حاضر به علت خاکریزی کف بازار ارتفاع آن به 10 متر کاهش پیدا کرده است. پیش از این زیر سقف چهارسوق بازار حوض مرمرین بزرگی قرار داشته که آب آن از یک آبراه تامین می شد، اکنون حوض مرمرین به دلیل بالا آمدن سطح بازار از بین رفته اما آبراهه همچنان وجود دارد.

با گذشت سال ها از تاسیس این مکان، بازار وکیل شیراز همچنان کارایی اقتصادی خود را حفظ کرده است. در حال حاضر هم با جریان داشتن امور اقتصادی و داد و ستد روح اصلی بازار حفظ شده است. هرچند در دوره های مختلف دستخوش تعمیرات و تغییرات اساسی شده است. به عنوان مثال در سال 1315 خورشیدی با احداث خیابان زند، ارتباط راسته شمالی تا چهارسوق بزرگ بازار قطع شده و بخشی از راسته شمالی شامل 8 طاق و کاروانسرای قوامی و قسمتی از کاروانسرای روغنی تخریب شده اند.

شاخه اصلی بازار وکیل شیراز از دو راسته شمالی و جنوبی تشکیل شده و خود راسته شمالی دو بخش است؛ بازار نو و راسته شمالی. بازار نو از دروازه اصفهان شروع می‌شود و تا چهارراهی که کاروانسرای گمرک در ضلع جنوب شرقی آن قرار گرفته، کشیده می‌شود. راسته شمالی از دروازه اصفهان شروع می‌شود و تا چهارسوق ادامه پیدا می‌کند. شرق راسته شمالی هم به بازار ترمه‌فروشان می‌رسد.

اما راسته جنوبی به راسته بزازان معروف است و از چهار سوق شروع می‌شود و به سرای مشیر می‌رسد. چهارسوق را با طاق‌ها و کنج‌ها و تزئینات گوشواره‌ای می توان زیباترین بخش بازار وکیل شیراز دانست. بیشتر سوغات شیراز را هم می‌توان از همین بخش خرید.

در غرب بازار چهارسوق، راسته قالی‌فروشان و عطاری‌ها قرار دارد و اگر گردشگران تور شیراز طالب فرش دستباف باشند باید خود را به چهار سوق غربی برسانند. اینجا علاوه بر فرش‌های دستباف، گلیم و گبه‌های عشایر را هم  می توان تهیه کرد.

از سمت چهار سوق به سمت سرای مشیر در سمت چپ‌ راسته‌ای وجود دارد به اسم شمشیرگرها که اینک صنایع دستی عشایر در آن به فروش می رسد.

سرای مشیر یا سرای گلشن در ضلع جنوبی بازار قرار گرفته است که ساخت آن به دوره قاجار بازمی‌گردد و حیاط بزرگ و باصفایی هم دارد. گردشگران تور شیراز اگر به دنبال صنایع دستی‌ خاتم سازی، معرق، حکاکی و قلم زنی روی مس و برنج، سنگ‌های تراش خورده قیمتی و زیورآلاتی مثل طلا و نقره باشند، باید به این سرا سر بزنند.

گردشگران تور شیراز در نظر داشته باشند ساعت کاری بازار وکیل شیراز از ساعت 8 صبح تا 21 می باشد.