غذاهای محلی جنوبی

جنوب ایران در کنار جاذبه های گوناگون خود، فرهنگ غذایی خاصی هم دارد . در جنوب ایران با انواع ماهی، غذاهای متنوعی درست می شود که از عطر و طعم آن شگفت زده خواهید شد .

غذاهای محلی جنوبی چنان خوشمزه اند که به هیچ عنوان نباید امتحان طعم خوشایند آن ها را در تور قشم از دست داد . هر وقت حرف از یک غذای سنتی و اصیل جنوبی می شود حتما ماهی و میگو پای ثابت مواد اولیه آن غذا هستند . دو پیازه میگو از غذاهای سنتی قشم است که مسافران تور قشم در اکثر رستوران هایی که غذاهای محلی جنوبی سرو می کنند می توانند سفارش دهند. در این غذا ادویه های خوش عطر و بویی به کار می روند که طعم خوبی هم به میگوها می دهند .

به دلیل نزدیکی به خلیج فارس ماهی پروتئین بیشتر غذاهای محلی جنوبی است. هواری یکی از این غذاها است. پیاز، شوید، شنبلیله، گشنیز، سیر، ماهی سرخ شده را به برنج اضافه و دم می کنند .

یکی دیگر از غذا های محلی که گردشگران تور قشم هم نام آن را بسیار شنیده اند . قلیه ماهی است که با ماهی، رب انار، سبزی قلیه(شنبلیله و گشنیز)، پیاز، فلفل، نمک، تمبر هندی، روغن، زردچوبه و سیر درست می شود . مثل بیشتر خورشت های ایرانی، این غذا هم به همراه برنج سرو می شود .

اما در میان تمام ماهی ها، جنوبی ها طعم ماهی صبور را خیلی دوست دارند و این ماهی را به طور سنتی بر روی آتش کباب می کنند و آن را به همراه نان و یا به همراه سبزی پلو می خورند. برای این که این ماهی هنگام کباب شدن نسوزد و همچنین خوش طعم تر شود موادی مانند سبزی ماهی، تمبر هندی، رب، فلفل سیاه، نمک، سیر و پیاز را با هم مخلوط و روی شکم ماهی می گذارند .

دمی لخلاخ که از غذاهای منسوب به سواحل عرب نشین کشور است . مردم محلی که در این سواحل زندگی می کنند این دمی را با ماهی هایی مثل هامور، سنگسر، سبیتی و سرخو طبخ می‌کنند. در این غذا هم مانند سایر غذاهای محلی جنوبی از سیر، پیاز، کره یا روغن، شوید و ادویه جات مخصوص جنوبی استفاده می شود .

دال عدس را در لیست غذاهای محلی جنوبی نباید از یاد برد که سرشار از بتاکاروتن و منبع غنی برای تقویت سیستم ایمنی بدن و قوه بینایی و حافظه است. این غذا به همراه ترشی و سبزی خوردن بی نظیر است .  

مهوه، مهیاوه یا سوراخ نوعی سس جنوبی است که به عنوان چاشنی در بعضی نان ها و غذاهای جنوبی استفاده می شود . مردم جنوب یک نوع ماهی ریز به نام موتو، متو یا حشینه که نوعی ساردین است را در آفتاب خشک کرده، سپس پودر می کنند و پس از تمیز کردن پودر ماهی، کمی خاک سرخ برای رنگ و املاح مفیدش، زردچوبه، فلفل، راز، گشنیز و خردل را با هم مخلوط کرده سپس در آب می ریزند . این سس را در خمره های بزرگی ریخته و برای مدت یک ماه در گوشه حیاط و زیر آفتاب قرار می دهند تا کم کم آب اضافه خود را به این طریق از دست بدهد. اگر خمره نباشد آن را درون حلبی های سوراخ دار می ریزند تا کم کم آب خود را از دست بدهد به همین  سبب به آن سوراخ هم می گویند. در بعضی مناطق پوست نارنج کوبیده و خردل بو داده را برای عطر سس به آن اضافه می کنند که البته کمی طعم آن را عوض می کند .

نان تیموشی که از معروف ترین نان های محلی مردم قشم است ، در بین گردشگران تور قشم هم طرفدار پیدا کرده است. بومیان آرد را با آب مخلوط و لایه نازکی از خمیر درست شده را روی تابه پهن می کنند و روی آن پنیر یا تخم مرغ می ریزند .

نان چم چمو از دیگر نان های محلی قشم است که بیشتر در هنگام صبحانه سر سفره محلی ها دیده می شود. نان چم چمو با تخم مرغ، آرد، روغن و شکر تهیه می شود و اسم دیگرش هم نان تخم مرغی است.

از دیگر صبحانه های خوشمزه و پر طرفدار جنوبی بلالیت است که با ماکارانی، شیره خرما، شکر، هل، گلاب و روغن درست می شود و مسافران تور قشم با خوردن آن روز خود را پر انرژی شروع خواهند نمود .